בין הגבולות: משחק תחרותי קבוצתי

זמן קריאה: 6 דקותמשחק חוויתי, העשרתי והרבה מעבר. המשחק מתאים לכל הגילאים לזמנים שונים ימי הולדת, תחילת/סיום שנה בפארק או בבית תיהנו!

משחק קבוצתי לחוויה מושלמת: למידה, העשרה, הפעלת הגוף ועוד ומתאים לכל הגילאים

משחק בין הגבולות הוא משחק קבוצתי, תחרותי שפתחתי לחיזוק והטמעת ערך שמירת גבולות, עמידה ביעדים ומשימות מגוונות ומאתגרות. בנוסף, המשחק משלב מגוון רחב של יתרונות וכישורים:

  • עמידה בזמנים ובגבולות המשחק
  • העברת זמן איכות בכיף ושעשוע אדיר
  • ידע והעשרה
  • שחרור
  • גיבוש משפחתי/כיתתי
  • חשיבה לוגית ויצירתית
  • פעילות ספורטיבית
  • תחרותיות בריאה
  • התמודדות עם אתגרים ומציאות מפתיעה
  • מוטוריקה עדינה וגסה
  • פיתוח אישי


בהמשך תראו הערות ודוגמאות למשימות. נותר לכן רק לתכנן, לארגן את המשחק וליהנות יחד עם ילדיכן ועם מי שתרצו!

הכנות למשחק

למשחק נדרש מנחה ו-2 קבוצות לפחות (משתתף אחד בקבוצה ועד מקסימום 10 משתתפים בקבוצה, אם יש יותר ילדים שמשתתפים, אפשר לפתוח קבוצה נפרדת) בעלות הרכב משתתפים שווה ככל האפשר. המנחה הוא אחר ההורים או ההורה האחראי. המשחק מתאים לבני כל הגילאים, אך חשוב כמובן להתאים ולהשוות "כוחות" ככל האפשר. (לא יתכן למשל שילד בן 5 יתחרה במסלול ריצה זהה למשתתף בוגר ספורטאי מצטיין, אפשר יהיה להתאים מסלול לבן ה 5 ומסלול אחר למשתתף הנוסף).

  • בוחרים נושא למשחק מבין הנושאים הבאים: רב, ספר, פסוק, חי, צומח, דומם, ארץ, עיר, מקצוע או כל נושא אחר.
  • כל קבוצה בוחרת מושג אחד מתוך הנושא הנבחר. לדוגמא אם הנושא הוא חי, אז כל קבוצה בוחרת בעל חיים אחד שונה.
    אפשר להיעזר בפוסט תשובות לארץ עיר חי צומח דומם, ותשובות לרב ספר פסוק.
  • לכל קבוצה מקצים 20 דק' ללמידת המושג באופן הנרחב ביותר ולהכנת הצגה קצרה להסבר המושג למנחה ולקבוצה המתחרה. זמן ההצגה מדוד ל- 5 דק' לכל קבוצה. לצורך כך, המשתתפים רשאים לחפש מידע בהתאם לנמצא לידם כגון בספרים, בשאילת מבוגר אחר (לא את המנחה) ועוד.
  • חשוב לעמוד בגבולות הזמן והמושג. לדוגמא אם הנושא הנבחר הוא חי ואחד המשתתפים בחר אריה עליו בזמן של 20 דק' ללמוד ולהכין הצגה קצרה על האריה. ולהתמקד באריה בלבד ולא בלביאה למשל.
  • כמו כן כל משתתף צריך לתת מקור לדבריו. הקבוצות יכולות להיעזר בציורים, אביזרים, תמונות, סיפורים ועוד.
  • המנחה ימדוד את הזמן ויוודא שהקבוצות לא חורגות ממנו. בזמן שהקבוצות עובדות המנחה נערך למשחק ומארגן את השטח לפי המשימות שמתכנן לתת לקבוצות.
  • לאחר שחלפו 20 דק' מתחילים במשחק. גם אם הקבוצות לא סיימו את ההצגה.

הנחיות ונהלי משחק "בין הגבולות"

  1. המנחה קורא לשתי הקבוצות ונותן להם משימות.
    חלק מהמשימות יהיו משותפות בו זמנית, חלקן קבוצה אחת אחרי השנייה. המנחה יתאים את המשימות בהתאם לאופי המשתתפים בכל קבוצה. מומלץ לגוון במשימות ולתת משימות מאתגרות בתחומים שונים: משימות חשיבה, לוגיקה, זיכרון, משימות ספורטיביות, יצירה, ככל העולה על רוחו ובהתאם לאופי המשתתפים ועוד. 
  2. המנחה צריך לוודא שהקבוצות מבצעות את המשימות בדיוק בהתאם לנדרש. בגבולות הזמן והמקום שנתנו. וייתן ניקוד לכל קבוצה בהתאם. הניקוד הגבוה ביותר שניתן לקבל עבור משימה הוא 5 והנמוך ביותר הוא 1. אין 0.
  3. לאחר 5 סבבי משימות שונות, המנחה מטיל על הקבוצה עם מס' הרב של הנקודות להציג את המושג שבחרה.
  4. על ההצגה המנחה ייתן ניקוד בין 10 – 1. ההצגה צריכה לתת מענה נרחב ככל האפשר.  כך שיובן בעצם, על מי/מה מדובר? יתרונות/ייחודיות המושג, היכן ממוקם/גדל? ועוד.
  5. הקבוצה המתחרה צריכה להקשיב היטב לדברים שנאמרים על ידי הקבוצה המציגה. בסיום ההצגה, הקבוצה השנייה צריכה לספר מה הבינה מהמושג בתמציתיות.
  6. בהתאם לכך, שתי הקבוצות יקבלו ציון זהה. הן הקבוצה שהציגה והן הקבוצה שהקשיבה.
  7. מתחלפים כעת בתפקידים, הקבוצה שהציגה תקשיב להצגת הקבוצה השניה.
  8. עושים סיכום נקודות ובוחרים להמשיך במשימות נוספות או לסיים את המשחק בשלב זה. ראו מטה בסיכום, המלצות לסיום המשחק.

המשימות צריכות להיות הן ספורטיביות הן חשיבתיות ותחרותיות בזמן מדוד תוך התאמת הרמה למשתתפים, והצבת אתגרים ומכשולים בדרך בהתאם למסוגלות ויכולות המשתתפים. ולא לשכוח: חשוב לתת משימות של גבולות. שהמשתתפים ילמדו להציב גבול, לעמוד בגבולות, ביעדים ובזמנים שנקבעו. כל זאת, בשמחה ובאווירה טובה וחיובית.

כללים חשובים למשחק

  • אסור לנהוג באלימות: לדחוף, להזיז בכח, לחטוף, לדבר בשפה אלימה. המנחה יחליט וישקול הפסקת השתתפותם/הורדת ניקוד לחברים שנוהגים כך.
  • צריך לשמור על הגבולות ולא לחרוג מהם.
  • מומלץ לעזור אחד לשני, המנחה ישקול להוסיף ניקוד לקבוצה שמסייעת לקבוצה המתחרה.
  • יש לשקול לשנות את המשימה, להקל, להכווין במידת הצורך.
  • אפשר לעצור בכל שלב שרוצים.
  • מותר ואף חובה לשמוח, ליהנות, לכייף, לבצע משימות שונות שיתאימו לכל המשתתפים שכולם ימצאו עניין וחשק.
  • רצוי לשחק כחלק ממשחק משפחתי, כיתתי, ליום הולדת, מפגש סיום שנה, תחילת שנה.

רעיונות לאתגרים ומשימות למשחק

בוחרים משתתף אחד מכל קבוצה לכל אתגר. המנחה נותן ניקוד בהתאם לשיקול דעתו. רצוי להחליף ולשנות משתתפים כך שכולם ישתתפו לפחות באתגר אחד.

אתגרים ספורטיביים

  • אתגר "לדחוף את הקיר": משתתף אחד בכל קבוצה עומד עם הגב לקיר (אם משחקים במקום פתוח כמו פארק אז אפשר עץ במקום קיר) ומנסה לדחוף את הקיר אחורה. כל משתתף צריך להישאר בעמידה ישרה ולהחזיק לפחות 30 שניות. לאחר זמן זה, כל אחד נשאר באותה תנוחה כל עוד הוא יכול.
  • אתגר הכדורים: כל חברי הקבוצה נעמדים בתור אחד מאחורי השני. בין כל אחד מניחים כדור/בלון. החברים צריכים ללכת במרחב, אחד מאחורי השני, מבלי להפיל את הבלון/הכדור. כמובן אסור להחזיק את הכדורים בידיים אלא אך ורק באמצעות הגב והחלק הקדמי של המשתתף האחורי. שדרוג לאתגר: מניחים כדורים במרחק מהקבוצות על כסא או משטח אחר. הראשון הולך להביא כדור, חוזר לקבוצה ומניח אותו מאחורי גבו. שוב הולך להביא כדור יחד עם המשתתף השני. שניהם מחזיקים את הכדור בלי הידיים כמובן. וכך חוזר חלילה.
  • להכניס חוט/עט בתוך בקבוק: המשתתפים שנבחרו לאתגר זה יצטרכו לנסות להכניס חוט צמר/עט וכד' לתוך בקבוק פלסטיק בלי שיפול, בעזרת פיהם בלבד.
  • הכנסת כדור לכוס: לוקחים מס' כוסות פלסטיק (עדיף לא חד פעמיים ולא זכוכית). מעמידים את הכוסות בשורה למעט אחת. מביאים בקבוק מים וכדור קטן שיכול להיכנס לכוסות. בכוס הנוספת ממלאים מים. כל משתתף בתורו צריך למלא את הכוס שבה נמצא הכדור בעזרת כוס המים ובנשיפה לגרום לכדור ליפול לכוס הסמוכה. מתחילים כמובן בכוס הראשונה. המים נועדו להעלות את הכדור. כמובן אסור להפיל את הכדור או לשפוך את המים.
  • בניית מגדל הכי גבוה מלגויים/קוביות
  • קפלות/דומינו ראלי. בעזרת קפלות או דומינו ראלי, להכין את המסלול הארוך ביותר מבלי שיפול.
  • מזרן פעילות: לעמוד ישר על רגל אחת ליציבה נכונה בלי ליפול, לקפוץ 5 פעמים
  • לקפוץ בחבל או בגומי
  • הליכה על ארבע/ זחילה/ כמו בעלי חיים
  • קפיצה למרחק
  • ריצה הלוך ושוב במסלול שמחליטים
  • משחקים במים: גיגית מים ולנסות לדוג דגים, לעשות בועות סבון, משחק כף עם מים
  • אם משחקים בפארק משחקים, אפשר להיעזר במתקנים הקיימים כמו קיר טיפוס, נדנדה, מגלשות וכו'
  • כל משחק ספורטיבי אחר יתאים רק חשוב להתאים את הרמה למשתתפים ולשחק בזהירות תוך שמירה על הבטיחות והביטחון.

משימות קבוצתיות יצירתיות

  • ציור בהמשכים
  • לצייר את הצל: כל משתתף בוחר דמות אחת, חפץ או את אחד המשתתפים ועליו לצייר את הדמות שלו בעזרת הצל
  • משחק האוטובוס: כל המשתתפים יושבים בזוגות כמו באוטובוס וצריכים לספר סיפור שלא אומר כלום, סיפור דמיוני, סיפור אמיתי או כל דבר אחר שמחליט המנחה לזה היושב מימין.
  • לצייר בעזרת הפה: כל משתתף לוקח כלי כתיבה בפיו וכך עליו לצייר ציור כלשהו שיובן מה הוא צייר.
  • ציור קשקוש
  • ליצור יצירה כלשהי מחומרים ממוחזרים וחומרי יצירה שונים: למשל קופסת משאלות, נר, תחפושת קבוצתית ועוד
  • לאפות עוגיות/ללוש בצק/להכין ארוחת צהריים/ארוחת ערב אפשר לבקש שיהיה תואם לנושא, שהעוגיות יהיו בצורה מסוימת בהתאם, וכו' (יש באתר כמה מתכונים לבצקים/עוגיות, רעיונות לארוחות שונות)
  • ליצור פסיפס מפלסטלינה ב 15 דק' עבודת צוות קבוצתית. או דמויות מפלסטלינה בהתאם לנושא הנבחר.
  • סיפור בהפתעה
  • אפשר לבצע בפועל תרגיל כפי שהובא בסיפור הצייר והציור האומנותי. ולבקש מכל קבוצה להכין ציור, והקבוצה המתחרה תצטרך לתקן את הציור. הקבוצה המקבלת את התיקונים בהבנה ובגרות ו/או לחילופין, הקבוצה שמתקנת באמת את הנדרש תיקון כמו שצריך (לא כמות התיקונים קובעת אלא איכותם) תקבל את מירב הנקודות. ההצלחה הינה על הדרך ועל המידות ופחות על התוצאה.
  • ואפשר להמציא עוד ועוד משימות ורעיונות ….

רעיונות לשאלות חשיבה, לוגיקה, זיכרון

  • שאלו שאלה שאלתית ותנו למשתתף אחד מכל קבוצה. תנו להם להתדיין. המשתתף שהצליח לשכנע את הקבוצה המתחרה בדעתו/תשובתו זוכה בניקוד כפי החלטת המנחה.
  • איש תלוי: אפשר לפתוח את המשחק במשחק זה שהקבוצות יגלו את נושא המשחק למשל, או כחלק מהמשימות הקבוצות ינחשו ביטוי/פתגם בהקשר לנושא.
  • איקס עיגול
  • חודו להם חידות בהתאם לתקופה ולזמן. למשל, אם זה יום הולדת של אחד הילדים, אפשר לחוד חידות ולשאול שאלות הקשורות לילד עצמו כגון: מאכל חום, טעים ביותר ש…אוהב יותר מכל. מה זה? שוקולד… וכן הלאה, חידון לפורים, טו בשבט, החופש הגדול, אפשר לשאול חידות כמו חידת הגמבות שהתערבבו, וכו'
  • הקריאו קטע מתוך סיפור ותנו לקבוצות לשכתב מהזיכרון את הקטע ולמצא סיום אחר לסיפור/לקטע שהוקרא. יש באתר מגוון סיפורים.
  • משימות חשבון וחשיבה: לתת לקבוצות תרגילי חשבון, אפשר לתרגל חישוב מהיר (שליפה) שאלות מילוליות, גימטריות, כתב סתרים
  • הציגו תמונה לכל קבוצה. כל קבוצה צריכה לזכור ולצייר את הציור על כל פרטיו, לחלופין עליהן יהיה להמשיך ולהוסיף על הציור מבלי לתקן את הקיים.
  • משחקי ילדים כמו אבן נייר ומספריים, זוג או פרד, נחש מי או מה, כן/לא/שחור/לבן ואיסור חמור לשקר ועוד
  • לרעינות למשחקים נוספים שיכולים להתאים כמשימה/אתגר תוכלו להיעזר בפוסט איך להעביר את הזמן עם ילדים.
  • תמציאו רעיונות ומשימות ככל העולה על דעתכן ובהתאם לאופי המשתתפים…

סיכום

נשים, אימהות יקרות כפי שראיתן, זהו משחק קליל בהבנה, אין יותר מדי כללים לזכור, כדאי להשקיע מחשבה במשימות שנותנים, לגוון ולהתאים את הרמה למשתתפים. עוד חשוב לשים לב שכולם ייהנו וישמחו. אם יש תסכולים רצוי להכיל אותם, המטרה היא הכיף תוך כדי שאר היתרונות: עמידה בגבולות, משימות, גיבוש ועוד.

חשוב לעודד את המשתתפים להועיל אחד לשני גם אם הם מתחרים. התחרות נועדה רק לשעשוע ולא כדי לדרוך אחד על השני. להיפך, ניקוד גבוה יינתן על מעשים טובים של עזרה, קבלה, הכלה, התגברות, רצינות, בגרות. וכן לעודד השמת גבול עצמי. כלומר שהמשתתפים יוכלו להגיד בעצמם מתי הם רוצים לעצור את המשחק/המשימה כשהתעייפו, לא הבינו ועוד.

המשחק תחום בנושא שאתן תבחרו עם המשתתפים, אפשר לשחק בבית עם הילדים, בפארקים, בהרכב כיתתי או כל הרכב שרוצים. כלומר, זה משחק שיכול להתאים במסגרת קייטנה, במסגרת משפחתית, כיתתית של תחילת/סוף שנה…

לסיום המשחק תוכלו לבחור בסיפור לדמיון מודרך, או במשחק כל הכבוד. כל קבוצה תחפש נקודות זכות להוסיף לקבוצה המתחרה וכן נקודות זכות לעצמם, לכל אחד מהמשתתפים בקבוצתם. אפשר לסיים גם בציור קבוצתי משותף, בשיח, בארוחה משותפת שהוכנה יחד… ולדון על החוויה….

זהו…. מאחלת שתיהנו הרבה מאוד, תפיקו את המירב מהמשחק ותשחררו לחצים….

אם תרצו יש גם משחק חפש את המטמון הביתי – משחק עם ערך מוסף…

💜בהצלחה והרבה שמחת חיים💜

הצטרפי לשיחה