פעילות יצירה בנושא רגשות – לב הרגשות
לב הרגשות – אחת היצירות החשובות ביותר לעשות בבית יחד עם הילדים!
כלי חשוב שלמדתי במהלך קורס "טיפול באמצעים אומנותיים" אצל ד"ר טל שוורץ. אהבתי ולקחתי. זהו כלי תודעתי השלכתי. אינני מטפלת אומנותית ולכן גם לא נכנסת לעניין הרגשי טיפולי. אך מאחר שמצאתי את הכלי הזה חשוב מאוד, לקחתי את הבסיס וקצת הוספתי עליו והתאמתי אותו שיהיה קל ונגיש לכולן.
כל אחת ואחת יכולה לעשות את לב הרגשות שלה לעצמה, או יחד עם הילדים. זו פעילות מצוינת גם כמשפחה!
פעילות מהנה ומועילה!
בעניין הרגשות חשוב לי לציין: ילדים עם בעיות רגשיות, קשיים וכד' חשוב והכרחי להיוועץ באשת/איש מקצוע לקבלת סיוע מקצועי. וחשבו מראש אם להיכנס לדון על נושא רגשות… יתכן שאין זה הזמן לכך ויתכן שכן תוך ליווי מקצועי מותאם.
מטרות הפעילות
- פיתוח מודעות, זיהוי, שיום והכרת רגשות סביב נושאים שונים (החיים עצמם, הבית, הכיתה, הלימודים, דעות מסוימות וכו')
- בחינת הרגשות ועריכת שיח אודותיהם: מה קורה לי בלב? מתי? כמה? עד כמה הרגש הזה דומיננטי ונוכח בליבנו הרגשי? למשל, אם אנחנו שמחות וכמה? באיזו תדירות? באיזו עוצמה? מה המחשבה שגרמה לנו להרגיש כך?
כך לגבי כל רגש ורגש שעולה ויעלה במהלך הפעילות. התמונה שתתקבל תיתן תמונת מצב על הרגשות השוכנים אצלנו בלב. - הפעילות נועדה להיות פעילות כיפית, חוויתית ומהווה הזדמנות לפתח שיח ותקשורת סביב נושא הרגשות, לעריכת היכרות מעמיקה יותר ומודעות לעולם הרגשי שלנו/של ילדנו.
- באמצעות יצירת לב הרגשות שלנו נוכל לעבוד על המחשבות ועל הרגשות שלנו, ליצור שינוי פנימי, לצמוח ולהתפתח אישית. ואם יוצרים לב משפחתי מעודדים ומחזקים את האיחוד והליכוד המשפחתי…
- הפעילות הזו מאפשרת הזדמנות מיוחדת של הקשבה, והכלה. כל אחד הלב שלו. כל אחד מרגיש ורואה אחרת את המציאות. עלינו להכיר בה ולבדוק יחד עם הילד איך לסייע לו שהלב שלו יזרום כנדרש ויזרים החוצה את הפסולת ולא יתקע…
חומרים נדרשים לפעילות
- 1 דף רצוי שיהיה מעט עבה כגון בריסטול, בלוק ציור וכד'. אפשר גם דף של מדפסת.
- או להדפיס דף לב הרגשות
- עיפרון מחודד/שפיצי, מחק
- צבעים: פנדה, גואש, צבעי מים (למי שיש ניסיון בסוג צבעים אלו), צבעי עפרון, טושים וכד' (מה שתבחרו, בהתאם לסוג הנייר שיש לכן)
מהלך הפעילות
- לוקחים את הדף מחלקים אותו בקו עיפרון עדין לשני חלקים כמו בתמונה: החלק הצר יותר עבור לוח הרגשות שלנו.
- על יתר הדף נצייר במרכז לב גדול בגודל שנרצה.
- נחשוב על הנושא שנרצה לעבוד עליו למשל: פרידה/סיום שנה; סיום החופש הגדול; חגים; לימודים; משחקים; החיים שלנו; חיי משפחה; הבית; האחות/אחים שנולדו וכו'
- כעת, בלוח הרגשות שלנו, נכתוב רשימת רגשות שעולים לנו כשאנו חושבות על הנושא. ניקח כמה דק' לחשיבה והתעמקות. כדאי לסייע לילדים שמתקשים ולהציע להם שלל רגשות; להזכיר להם מצבים והתנהגויות שלהם על פי הנושא (למשל אם הנושא הנבחר הוא משחקים, אפשר להציע לילדה איך הרגשת כשאחותך לקחה לך את המשחק/הפסיקה לשחק איתך וכו'…)
- לאחר שכתבנו את כל הרגשות שזיהינו, נבחר צבע עבור כל רגש ונצבע ליד הרגש.
- אין צבע מיוחד לרגש המתאים לכל אחד. צבע מסוים יכול לסמן עבור אחד רגש אחד, ועבור אדם אחר, יסמן רגש אחר. אפילו הפוך לחלוטין.
- לאחר מכן, נתחיל למלא/לצבוע את הלב. הצביעה הינה חופשית לגמרי. אין שום הנחיה למעט: שימוש בכל הצבעים שבחרנו לרגשות. אם החלטנו להוסיף צבע שלא היה קיים בלוח הרגשות שלנו, עלינו להוסיף רגש לאותו צבע שנוסיף.
- כל צבע מסמל רגש. וכל רגש, נכתב בהתאם למה שאנו מרגישות כלפי אותו נושא שבחרנו. לכן צריך להשתמש בכל הצבעים המופיעים בלוח הרגשות.
- לסיום, עוברים על המסגרת באחד (או יותר) הצבעים שבחרנו.
מהלך הפעילות בתמונות
סיום ודיון
הפעילות הנחמדה שלנו הסתיימה… או כמעט הסתיימה. כעת נשאר לנו החלק החשוב – הדיון. בין אם עשינו לעצמנו לב רגשות ובין אם הפעילות הייתה עבור ילדינו חשוב לסגור אותה בדיון. מתבוננים על הלב שלנו ועל רשימת הרגשות ובוחנים אותו. להלן שאלות מנחות:
- איזה צבע בולט יותר? מדוע הוא דווקא הבולט?
- אילו רגשות עולים על רגשות אחרים (אם ישנם בתוך הלב צבעים שעולים על צבעים אחרים)?
- מדוע בחרנו דווקא בצבעים שבחרנו להצגת הרגשות הספציפיים? לדוג': יתכן שיש צבע שאנו לא אוהבים בכלל, והוא גורם לנו לסלידה ולכן יתכן שבחרנו בו לתיאור הרגש "שנאה/סלידה" ולהיפך. צבע אהוב יתאר רגש אהוב עלינו.
- אם יצרנו לב משפחתי (לב אחד של כל בני המשפחה) אפשר לדון מי צבע על מי ולמה? מי הוסיף רגש? ואיזה רגש וצבע בחר? ואיך זה הרגיש שאותו אחד צבע על הצבע-רגש שלך? ואיך הרגיש לך לצבוע על הרגש של האחר?
- איזה צבע בחרנו למסגר את הלב? מדוע דווקא הצבע הזה? באיזה עובי בחרנו למסגר את הלב (האם בולט או ממש חלש ונטמע בלב)?
- כיצד נוכל לשנות את הרגשות השליליים שנמצאים לנו בלב?
- איך נוכל להמשיך ולתחזק את הרגשות החיוביים שיש בלבנו?
- מדוע אנו מרגישות דווקא את הרגשות הללו?
- מה בנושא שבחרנו גורם לנו לרגשות האלו?
סיכום והדגשים חשובים להצלחת הפעילות
תוכלנה לפתח את הדיון בכיף עם הילדים שלכן ולעודד שיח רגשי, תקשורת בונה ומכילה.
- אין לשפוט את הילדים על רגשותיהם ועל הצבעים שבחרו. כל המשתתפים יכבדו אחד את השני בתחושות, בצבעים שכל אחד בחר, בדרך מילוי הלב שלו. זה מאוד אישי. כל אחד והלב שלו. מה שיש אצלי אין בהכרח אצל ילד אחר.
- בהזדמנות זו, כדאי להסביר בקצרה על פעילות הלב שלנו. שיש לנו לב פיזי שפועם בגוף ופועל כמו משאבה. הוא מזרים דם לכל האיברים שלנו. כדי לאפשר לו לזרום, עלינו לדאוג שלא תהיה בו סתימה… (ולכן נאכל ונחיה חיים בריאים) כך גם בלב הרגשי שלנו. אם נרצה לזרום, שהכל יעבור בקלות, עלינו לדאוג לכך שלא יהיו "סתימות" הווי אומר רגשות שתוקעים אותנו…
- מאוד חשוב שילדים ואנחנו המבוגרות, נדע לזהות את הרגשות שלנו. נהיה מודעות למה קורה לנו בלב? בגוף? במחשבה? מודעות = שליטה עצמית בעצמי שלנו. אנחנו שולטות במציאות ולא נשלטות. ואת כל אלה חשוב לספר וללמד את הילדים ולעשות שוב ושוב לעצמנו.
- אילו רגשות מסייעים ותומכים בלב שלנו? נשים לב למסגרת: לצבע = לרגש שבחרנו למסגר את הלב.
הילדה שלי למשל, בחרה למסגר את הלב שלה בצבע כחול שסימל הפתעה.. ולאחר שיח איתה, עניין ההפתעה הוא עניין שמאוד מסייע לה ושומר עליה (מבחינה רגשית). עצם העובדה שאני יודעת מה עוזר לילדה שלי לשמור על עצמה מבחינה רגשית, מאפשרת לי לסייע לה – כשאני רואה שהיא לא ב"מיטבה" אני מיד גורמת לה לשינוי רגשי בכך שאני מביאה אותה למצב של הפתעה. זה מייצר אצלה סקרנות, שמחה, ציפייה ומיד שוכחת את מה שהיה לפני האירוע שגרם לה לשיבוש. - כאמור לעיל, הפעילות, היא אומנות תקשורתית וכלי תודעתי (השלכתי כמובן) שיכול לסייע גם מבחינה חינוכית.
כאימהות חשוב מאוד שנדע איך הילדים שלנו מרגישים, כדי שנוכל לנסות לסייע להם בהתמודדויות שלהם. לב הרגשות מאפשר ביטוי ושיח חופשי וחשוב לאפשר להם זאת.
מאחלת לכן מכל הלב הרגשי שלי – פעילות מהנה ובעזרת השם מועילה!
לקריאה נוספת
- שעון רגשות
- איך מזהים בעיות רגשיות אצל ילדים
- מי"ם: מחשבה יוצרת מציאות
- התמודדות עם בושה
- זואזי הציפור שפחד לעוף
- מודל אפר"ת
פעילות מהממת תודה רבה
אני שמחה שאהבת! שווה לנסות… תודה שכתבת לי..
פעילות מדהימה ומרגשת כאחד! ניתן בעזרתה לעורר מודעות רבה בנוגע למה שמעסיק אותנו ביום יום ובכך לראות מה כדאי לשפר, מה מוצלח יותר אצלנו או אצל הסובבים אותנו
תודה רבה על שיתוף של פעילות מקסימה זו ,היה ממש כיף!!
תודה על השיתוף, שמחה מאוד שאהבת. בהחלט פעילות מעניינת ומרגשת. תודה רבה ממליצה בחום ….