מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך
פרק נוסף בסדרת "היער הקסום" מובא לפניכן. פרק עם מוסר השכל חשוב, על אהבת הזולת, על חשיבה על האחר ובעיקר מבטא את הפתגם "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
תושבת חדשה מגיעה ליער הקסום
ביער הקסום והשליו התגוררו כידוע, חיות רבות בשלווה ואהבה. דברים רבים עברו על תושבי היער הקסום. אך החיות, נשארו נאמנות, אוהבות ותומכות. גם אם מדי פעם היו חיכוכים, מחלקות, ויכולים ומריבות, ידעו החיות לעשות שלום ולחזור לאחווה ולידידות שלהן.
היום הזה התחיל כבכל הימים. השמש החלה לזרוח, האביב במלא עצמתו והפרחים בשיא פריחתם. חיות היער כולן התעוררו מתרדמת החורף. הציפורים חזרו לקינן והי, מה זה שם למעלה? מי זה? חסידה בצבע לבן, עושה דרכה ליער הקסום. כנראה בחרה החסידה להתגורר ביער ולהכיר חסידות נוספות. החסידה שדאתה עפה גבוה בשמים, הנמיכה טוס, יורדת מטה מטה. עצרה את מעופה ונעמדה על שפת הנחל.
החיות שהיו בסביבה אחלו לה בחום ובאהבה גלויה "ברוכה הבאה ליער הקסום שלנו!!" חיות אחרות התקרבו ובסקרנות גדולה שאלו אותה שאלות רבות: "מה שמך? מאיפה הגעת? האם את מתכוונת לגור פה או שאת אורחת?" ועוד כל מיני שאלות… החסידה הנרגשת פתחה את מקורה והשיבה לחיות שמסביבה. "שמי חסי חסידה. הגעתי הנה מארץ רחוקה… אני מחפשת מקום טוב לבנות קן, להכיר חסידות וחברות חדשות…ואני חושבת שבהחלט הגעתי למקום הנכון… היער שלכן קסום ממש… הכל כאן יפה ופורח, ותושבי היער נפלאים מאוד. אני מודה לכולכן על קבלת הפנים המרגשת!"
שמחות ומאושרות, הציעו חיות היער הקסום לחסי חסידה את עזרתן במציאת מקום לבניית קן עמיד ונעים. אזור לאיסוף זרדים ועלים נעימים לקן הראו לה הציפורים הרבות ששכנו ביער. וכך חסי, החלה לבנות את קינה על עץ ברוש חזק וגבוה.
מחשבות ותהיות
וכך, בעזרת החיות החביבות, בנתה חסי את קינה בזריזות ובמקצועיות. נעים וחמים, יפה ונחמד למראה היה הקן שלה. שמחה היא מאוד בתוצאות מאמציה. התרגשה גם ממש מעזרתן של החיות ומיופי הטבע.
"אח!! איזה כיף שהגעתי לכאן! אומנם שמעתי על היער הזה כבר מזמן, אך לא תיארתי לעצמי שהוא יהיה פשוט מושלם.. החיות כאן כל כך טובות… הן יהיו לי חברות נהדרות! והשמש החמימה מחממת את הקן שלי ואיזה כיף לי! בדיוק מה שאני צריכה עבור הגוזלים שיהיה לי… פשוט תענוג. ממש יער קסום… אגב, שאלה את עצמה… האם התושבים כאן קסומים ולכן היער נקרא היער הקסום או שבגלל שהיער קסום, גם התושבים קסומים? מי משפיע על מי? ניסרה המחשבה את מוחה הקטן של חסי החסידה. חשבה וחשבה ולא מצאה תשובה.. ובינתיים הלילה ירד, חסי התעייפה ונרדמה.
למחרת בבוקר, עת זרחה החמה, התעוררה גם חסי ושאר הציפורים. חלק מהחיות עוד נמו את שנתם. חסי ירדה לעשות סיבוב קצר, למצא מזון להשביע את רעבונה ולהכיר מעט את השכונה.
"הי, מעניין מי גר כאן במאורה מתחת לקן שלי? יש כאן בפינה פתח של מאורה קטנה.. מעניין מאוד. עוד לא פגשתי את הדיירים של המאורה הזו… אולי אטייל לי ליד המאורה, אקיש יפה על הפתח ואולי כך אכיר את השכנים החדשים שלי…"
היכרות עם השכן
במאורה זו, התגורר שועי השועל. הוא היה שועל ערמומי, שובב לא קטן אך טוב לב. הוא לא היה רשע כלל וכלל. אך הוא אהב לחמוד לצון, לצחוק, לגחך על חשבון אחרים לעיתים. ומדי פעם לעשות מעשי קונדס על חשבון תושבי היער ואפילו על עצמו. כן, חיות היער הכירו אותו וידעו על אופיו, הם אהבוהו מאוד, אך יחד עם זאת ניסו מדי פעם ללמדו לקח על מעשיו… אפשר לומר שהוא למד.. אך מדי פעם, איך נאמר? הבריק לו רעיון חדש שהוא היה מוכרח לנסות. רעיון לא בדיוק הכי מוצלח, אף ממש מגוחך… ובכל זאת, לא היה מצליח שועי להתאפק ואת מחשבתו היה מוציא לפועל…
שועי שמע שחסידה חדשה הגיעה ליער. ולא סתם הגיעה ליער, היא התגוררה על עץ הברוש הגבוה ביותר ביער בדיוק מה שהיא צריכה… אבל כנראה בדיוק מה שהוא צריך עכשיו… כבר זמן רב לא צחק ולא ביצע איזה תעלול… "כן חחחחח הגיע הזמן לצחוק קצת.. מה יש? נכניס גם הומור ושמחה ליער הזה.. אחכה שהחסידה תבוא, היא בטח תרצה להכיר את השכנים שלה.. אציע לה להתארח בביתי הצנוע לארוחה טובה ומשביעה. חחחחח יהיה מצחיק! וואי איך אני מחכה לזה…."
חסי שלא הכירה את שועי וגם לא שמעה את דבריו כמובן, החליטה לפעול בהתאם למחשבתה והגיעה עד לפתח מאורתו של שכנה. סדרה את נוצותיה ונקשה בעדינות על דלת ביתו של השכן הבלתי מוכר. שועי הזדרז לפתוח "אוהו שלום, איזו אורחת נכבדה יש לי, שלום לך, ברוכה הבאה ליער הקסום שלנו, אני שועי השועל, לשירותך חסידה לבנה".
שועי השועל מארח את חסי חסידה
"תודה רבה אדון שועל" השיבה בנעימות חסי חסידה. "הוא נראה חביב ונחמד" אמרה החסידה לעצמה. אך שועי השועל מיד המשיך "חסידה לבנה, אני שמח שהצטרפת אלינו ליער הקסום. כאות לשכנות טובה, אשמח לארח אותך בצל קורתי, במאורה שלי לארוחה טובה ומשביעה" האם תואילי להיענות לבקשתי? הארוחה תהיה עוד מעט מוכנה". "וואו! איזו הזמנה חביבה ומחממת את הלב.." תודה רבה לך שועל יקר, אכן שכן טוב אתה, כנראה שתושבי היער הזה ממש קסומים. רק עכשיו הגעתי וכבר מזמינים אותי לארוחה.. בד יוק ברגע המתאים. אתלווה אליך בשמחה. תודה שכן נחמד." וחסי נכנסה והמתינה לארוחה.
"חסי שכנתי, הארוחה מוכנה, נא שבי ליד השולחן והתכבדי". חסי התיישבה על אחד הכיסאות, ומופתעת הביטה לעבר הצלחת השטוחה שהגיש לה השועל. מביטה חסי לסירוגין על הצלחת ועל שועי השועל שזלל בזריזות את כל צלחתו… ניסתה חסי בכל זאת לאכול בעזרת מקורה הארוך.. אך לשווא. לא הצליחה לתפוס שום פירור.
הביט שועי משועשע בחסי חסידה ושאל "חסי שכנתי החדשה, האם תתקשי לאכול מצלחתי? אולי אוכל להיות לך לעזר… חחח" וחיש מהר לקח שועי את הצלחת של חסי וזלל גם את תוכנה לעיניה המשתאות של חסי.
חסי לא אמרה מילה. שתקה, כעוסה, עצובה, פגועה. הכל יחד. מחשבותיה התערבבו רגשות נקם בה עלו. "תודה ששועי אני חוזרת לביתי עכשיו". "על לא דבר חסי, שמחתי מאוד לארח אותך…" וחסי יצאה ומהרה לקינה.
חסי מלמדת את שועי לקח שלא ישכח
לאחר האירוח המוזר אצל ששועי, חשבה לעצמה חסי: "אם הוא חשב להעליב אותי אז הוא טועה.. נכון, הופתעתי, לא לאירוח כזה ציפיתי. אבל כנראה ששועי הוא שועל ככל השועלים… אזמין אותו אלי ואלמד אותו לקח. שילמד להבא איך מארחים אורחים. שאף אחד אחר לא יקבל כזה אירוח".
חסי ירדה לביתו של שועי, נקשה על פתח ביתו "הו הו איזה כיף, כמה אני שמח לראות אותך, במה אוכל לעזור לך חסי?" " הו שועי שכני היקר, הזמנת אותי אליך, אשמח לארח אותך גם ממרומי קיני הנחמד.. בוא הארוחה כבר מוכנה".
שועי נרגש שש ושמח מטפס ומטפס. עייף אך מרוצה מהריח אשר מביתה של חסי יוצא, נכנס הוא לבית מתיישב ליד השולחן וממתין. זהו הארוחה מוכנה,. חסי מגישה אותה חמה אך אבוי.. מה עיניו רואות? בצנצנת עם פיה ארוכה וצרה… "אוי איזו צרה, כזה ריח מגרה וכלום לא יכול שועי לתפוס… המלתעות שלו לא נכנסות.. " חסי מביטה בו בחיוך, גומעת בזריזות את תכולת הצנצנת ופונה לשועי "התואיל לתת לי לעזור לך?"
כן, שועי הבין וכרגיל, נלכד בפח שטמן לעצמו.. מה שעשה לחסי, חזר אליו ובגדול… מכאן שועי השועל הפיק כמה לקחים חשובים.. התדעו לומר מהם?
סיכום ומוסר השכל
משל השועל והחסידה, מוכר וידוע. משל שנכתב לפני שנים רבות מאוד, בגרסאות ושפות שונות. נכתב לראשונה על ידי איזופוס, תורגם לעברית על ידי רבי ברכיה בן נטרונאי הנקדן במאה ה12 או המאה ה13. מאז המשל עבר גלגולים, תרגומים אך הבסיס נשאר אותו בסיס. והכי חשוב ומעניין שהנמשל היה ועודנו רלוונטי לא משנה באיזו חברה, באיזו מדינה.. והראיה שהמשל, ולא רק הוא, זכה לתרגומים רבים, לגרסאות רבות מאוד.
חשוב מאוד בסוף כל סיפור או משל, לדון ולראות קצת יותר לעומק מה היה פה? מה למדנו? מה אפשר היה לעשות אחרת? לתת פתח לשיח עם ילדים. שיוכלו לבטא את דעותיהם, מחשבותיהם, תחושותיהם. וכמובן לנצל את ההזדמנות לפעילות מעניינת, נעימה, מקרבת ומלמדת. זמן איכות של הורים עם ילדיהם…
רעיונות לשאלות לדיון ופעילויות עם ילדים
להלן כמה רעיונות לשאלות לדיון עם ילדים:
- אילו לקחים לדעתכם הפיק שועי השועל?
- כיצד שועי התנהג? כיצד הייתם פועלים במקומו בתחילת הסיפור, באירוח החסידה, וכשהוא התארח בעצמו?
- האם חסי נהגה כראוי? מה הייתם עושים במקומה בכל שלבי הסיפור?
- נסו למצא תשובה לשאלותיה של חסי: האם התושבים כאן קסומים ולכן היער נקרא היער הקסום או שבגלל שהיער קסום, גם התושבים קסומים? מי משפיע על מי? ומדוע היער נקרא כך?
- איך הייתם מרגישים לו היו מזמינים ומארחים אתכם כפי ששועי השועל אירח את החסידה?
- האם יצא לכם לעשות "תרגיל" לחבר/ה כדי להתלוצץ עליו/ה? כיצד הרגשתם בכל שלבי התהליך? האם הבעתם חרטה? עצב? איך החבר/ה הרגיש/ה לדעתכם? והאם להיפך, התלוצצו על חשבונכם?
- כשקורה לכם דבר מה מצער/לא נעים האם אתם לומדים לקח ולא חוזרים על כך שוב? ולמה? מה עוזר או גורם לכם לחזור שוב על אותה טעות? מה יעזור לכם להתגבר עליה?
- כיצד חיות היער הקסום קיבלו את חסי החסידה? האם יצא לכם לקבל חבר/ה חדשה בכיתה? בשכונה? איך קבלתם אותה?
- כחלק מהסיפור אפשר להעלות ולדון בנושא "ואהבת לרעך כמוך" ; " מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" ועוד.
- כמובן שהסיפור מתאים גם כרקע לדיון בנושא מחשבות ורגשות. (מה גרם למה? למה כל דמות התנהגה כפי שהתנהגה? מודל אפר"ת ; מי"ם: מחשבה יוצרת מציאות)
רעיונות לפעילויות עם ילדים
- לב רגשות
- יצירה של חלון לילדים
- מילים וציורים ולהתאים למשל (לצייר את החסידה בעזרת המילה חסידה, או את הקן או את היער או כל חלק אחר בסיפור
- מיקרוגרפיה לילדים
- יצירת אגמוגרף בטכניקת "אקורדיון" – אפשר לצייר ציור ראשון של החסידה בבית השועל והציור השני השועל בבית החסידה או כל אפיזודה אחרת משלימה/מנוגדת שעלתה במשל.
- צרו את היער או אחת הסיטואציות באמצעות פסיפס מפלסטלינה או פסיפס מסול צבעוני או פסיפס מבריסטול או מאבני פסיפס (מוזאיקה)
- משחק צלליות – תוכלו להכין את דמויות המשל ולהציג אותם כצלליות על הקיר.. תצרו מן "סרט חי אמיתי משלכם…"
- בקשו מהילדים להציג את הסיפור עם תפאורה, בגדים/תחפושות וכו'. תוכלו להיעזר בטיפים שכתבתי בעמידה ודיבור מול קהל כדי לסייע לילדים להציג ולדבר..
עוד סיפורים בסדרת היער הקסום
- ביער הקסום: לאפי הארנבת עולה לכיתה א'
- לאפי הארנבונת וחברותיה מהיער הקסום
- הדובה, הארנבת והפיסה הקטנה ביער הקסום
- סני הסנאי ושקי השקנאי ביער הקסום
- סיפור – השריפה שפרצה ביער הקסום
- שלוות היער הקסום
- משל השועל והחסידה
- לילה טוב ליער הקסום
- ויש עוד הרבה סיפורים ומשלים במגוון נושאים ותכנים…
אז מה דעתכן? מדוע היער הקסום נקרא כך? האם היער קסום מעצמו ולכן משפיע ומקסים את תושביו או שהתושבים קסומים ולכן גם היער מושפע ומוקסם מהם? אשמח לקרא בתגובות….