כללים לטבלת התנהגות לילדים

זמן קריאה: 5 דקותמדריך מפורט לשימוש בטבלת התנהגות ככלי לשינוי התנהגותי, העלאת המוטיבציה ותחושת הערך העצמי כולל הדגשים והנחיות חשובות. בהצלחה!

מדריך לשימוש בטבלת התנהגות לילדים בגיל הגן ועד כיתה ג' ככלי לשינוי התנהגות והעלאת המוטיבציה והערך העצמי

אימהות יקרות, אחד התפקידים החשובים ביותר בחיינו הוא חינוך ילדינו. חינוך הוא תהליכי ודורש עבודה והשקעה עצומה קודם כל שלנו כהורים ואחר כך כמובן גם של הילדים יחד אתנו. קיימות שיטות ודרכים שונות בחינוך וכן כלים שנועדו לסייע, לתמוך לשקף התנהגויות. וזאת, במטרה להביא לשינוי חיובי בקרב התנהגות הילדים תוך העלאת המוטיבציה, תחושת השייכות והערך העצמי שלהם. משתפת אתכן כלי שמאוד עזר לי ומקווה שיעזור גם לכן בע"ה: טבלת התנהגות.

להלן מדריך מפורט עם הכללים לשימוש בטבלאות התנהגות כולל יתרונות וחסרונות הכלי והצעות לשימוש בו.

טבלת התנהגות לילדים להדפסה

הקדמה קצרה

באופן כללי, כדאי לדעת מראש, שישנן סוגים שונים של טבלאות כגון: טבלאות כיתתיות המיועדות לתלמידים בכיתה, טבלאות משפחתיות, פרטיות, טבלאות לילדי הגן ולילדי בית הספר למילוי בבית. טבלאות לסימון התנהגויות חיוביות ושליליות, טבלאות מעשים טובים, ועוד. חשוב לדעת שטבלת התנהגות היא שם כולל ללוח לסימון התנהגויות, ואינה מחויבת להיות בצורת טבלה.

להלן סוגי הטבלאות הנפוצות:

  • טבלאות התנהגות סטנדרטיות שבועית/חודשית
  • טבלת התנהגות לפי צורה
  • מחברת מדבקות התנהגות
  • יצירה רב פעמית מיוחדת ונהדרת (רעיון שלי)

לפני שבאים לבחור דרך וכלי לפעולה, חשוב להכיר את הכלי, יתרונותיו וחסרונותיו ואת דרכי שימושו.

יתרונות וחסרונות הכלי

ציון התנהגות ילדים באמצעות טבלאות התנהגות, היא שיטה ידועה בחינוך הילדים. יש לה יתרונות רבים וכמו לכל דבר (כי אין מושלם) גם חסרונות מסוימים שחשוב להכיר כדי לדעת להתמודד איתם:
אתחיל במינוי יתרונות הכלי:

  • משקף לילדים מוחשית את התנהגותם:
    כשהם רואים במוחשי התנהגויות חיוביות לעומת שליליות הם מבינים טוב יותר את השפעת ההתנהגויות שלהם ומקבלים מרץ וחשק לשנות את התנהגותם כדי שבטבלה יהיו רק או בעיקר סימונים חיוביים
  • מעלה את רמת המוטיבציה
  • עוזר להם לחוות חווית הצלחה שמובילה להצלחות נוספות
  • מסייע לילדים ומעודדת אותם לסגל ולשמר התנהגויות חיוביות ונאותות
  • מפחית התנהגויות שליליות
  • מעודד שינוי חיובי
  • מחזק תחושת הביטחון, השייכות והערך העצמי,
  • מקנה בצורה חווייתית הרגלים ומיומנויות חיוביות בתחומים רבים,
  • בטבלת התנהגות משפחתית/כיתתית הטבלה תורמת ללכידות המשפחתית/הכיתתית ולמיומנויות חברתיות כגון הדאגה זה לזה, ויתור, עידוד ופרגון וכו'

חסרונות השיטה:

  • נדרשת כמובן עקביות ועמידה במה שנקבע לאורך זמן מסוים. ובכל יום לעקוב ולסמן. לעיתים זה יכול להקשות בעיקר עלינו ההורים.
  • אם הילד לא מצליח, הוא עלול לחוות חושות תסכול, כישלון. לכן חשוב לעשות את זה נכון וכך לא להביא את הילד לתחושות אלו.
  • הכלי הוא סוג של תחרות, לא תמיד זה בהכרח נכון וטוב לערוך תחרות….לפיכך, יש להכיר את אופי הילדים המשתתפים ואם הטבלה היא משפחתית/כיתתית לציין ולהדגיש כי כולם יחד באותה "סירה" וכל אחד צריך לתרום את חלקו. ולהדגיש עוד כי אין מטרתנו בתחרות, רק שיפור ההתנהגות.
  • ילדים עלולים לפעול טוב ובצורה נאותה רק לשם השלמת הטבלה וקבלת פרס. לכן, רצוי להסביר מראש לילדים שהמטרה הוא לא הפרס, אלא הפנמת ויישום ההתנהגות החיובית. וכמובן להשתמש בכלי הזה באופן ספציפי, נקודתי ככלי שיקוף, כאמצעי ולא כמטרה בפני עצמה.

כללים לטבלת התנהגות

  1. הכלי מתאים לילדים בגילאי הגן (גיל 3+) ועד ילדים בגילאי בית הספר כיתות ג-ד. כמובן שזה תלוי בבשלות הילדים ובאופיים.
  2. יש לבחור ולהכין דרך אחת בכל פעם בהתאם לרצון ולצורך ובהתאם לגיל ואופי הילדים. אפשר ורצוי לגוון בין סוגי הטבלאות השונות. למשל פעם אחת למלא בטבלה סטנדרטית ופעם אחרת יצירה רב פעמית.
  3. בבחירת הדרך, חשוב לדעת מה אנו מעוניינים לציין ולשקף לילדים. מה אנחנו רוצים שישנו…
  4. יש להתייחס ולתת תשומת לב למעשים קטנים וגדולים כאחד. כאלו שנדרשו מאמצים קטנים ומאמצים גדולים לקיימם. על ההורה לשים לב לכל פרט ולכל שינוי אפילו המזערי ביותר אצל הילד.
  5. אין להוריד מעשים טובים כלל: רק שליליים אפשר למחוק/להסיר מטבלת ההתנהגות כאשר הילד התנצל, חזר בו ממעשיו ותיקן את עצמו. במקרה שילד ביצע מעשה טוב יחד עם מעשה רע. למשל : קם בזמן, אך בקימתו התרגז והתחצף. יש להתייחס למעשה הטוב ולא להוריד לו אותו בגין הההתחצפות.
    מעשים טובים לא נמחקים גם אם הילד כשל בהתנהגותו.
  6. אם יש לכן מס' ילדים, כדאי ליצור טבלה משותפת לכל הילדים ואם ההורים זורמים אז ישתתפו אף הם. הסבירו לילדים שהמטרה היא לסיים את הטבלה יחד שווה בשווה. לכן כדאי שהם יעזרו אחד לשני, יוותרו, יעודדו וכו'. אין ליצור תחרותיות מיותרת. לכן אני לא ממליצה לסמן בנפרד בטבלה מי ביצע מה. זה לא משנה. המטרה היא שינוי התנהגותי משפחתי וכולם יחד שותפים לשינוי. כל אחד מבני המשפחה יודע טוב מאוד מה הוא תרם למהלך, ואין צורך להראות את זה. אם יש צורך ואחד הילדים למשל לא משתתף כמעט במהלך, חשוב לדבר איתו אחד על אחד ולשאול לשר התנהגותו. לברר אולי זקוק לעידוד, הכוונה וכד'.

הנחיות לשימוש

  • מהקל לקשה: יש לבחור תחום אחד שהילד יחסית טוב בו ויש לו מעט מה לשפר ובו להתמקד. חווית הצלחה מביאה להצלחה נוספת.
  • לאחר שהילד סיגל לעצמו את ההרגלים הנאותים באותו תחום תוכלו להחליף לתחום אחר תוך שמירת הרגלי התחום הקודם. חשוב מאוד שהילדים יבינו שהמטרה היא לא הטבלה ולא קבלת הפרס. אלא היא אמצעי להשגת המטרה: הטמעת ההתנהגות החיובית.
    לדוגמא: אם בחרתן לחזק אצל ילדתכן את עצמאותה, בטבלה אתן צריכות לציין את כל המעשים הטובים שקדמו את עצמאותה כגון: צחצחה שיניים לבד, התלבשה, מלאה מים בעצמה, אכלה ללא עזרה, הכינה מערכת, עשתה שיעורי בית ועוד.
  • אם אתן בוחרות גם להציג מעשים שליליים ציינו אותם למשל "לא הכינה ש.ב" למחרת היום בדקו יחד איתה מדוע לא בצעה זאת לבד. אולי הייתה זקוקה לאיזה דבר שמנע ממנה? אולי תוכלו לסייע לה כדי שתצליח בפעם הבאה.
  • לאחר שבטבלת ההתנהגות יש סימונים חיוביים רבים מאוד בתחום זה והבנתן שהילדה הפנימה את ההתנהגות, תעברו לתחום אחר למשל עזרה בבית/ויתור ועוד. ותוך כדי חשוב לשים לב שהילדה שמרה ושומרת את ההרגלים שרכשה אחרת יש לחזור על כך.
  • יש לקבוע תקופת זמן: למשל שבוע, שיש לילדה להשלים ככל שתוכל את הטבלה בהתנהגויות חיוביות ולהשתדל לא להשלים את החלק של סימוני התנהגויות שליליות.
  • חשוב להתמיד ולהקפיד על מילוי הטבלה ולשים לב שההתנהגות הופנמה ומיושמת בלי קשר לטבלה. למשל לגבי ש.ב אם אתן רואות שהילדה הכינה יום אחד בזמן, וגם ביום השני, וביום השלישי הייתה מאוד עייפה אז טענה: "אמא היום אני עייפה אני רוצה לנוח קצת ואז להכין ש.ב עד 18:00 אסיים אותם. משמע שהבינה את חשיבות הש.ב וזה מוטמע אצלה.
  • חובה לשים לב ולציין כל שינוי חיובי בהתנהגות
  • בסיום הזמן/השלמת הטבלה העניקו פרס, שי קטן לעידוד וחיזוק (ולא כמטרה!) לילד על מאמציו לשינוי התנהגותו כגון: פיצוחים, קוביית שוקולד ביתי, אפשר גם להציע לילדים ליצור איתם יצירה מיוחדת כגון ציור קשקוש או פסיפס, משחקים, לעזור לכן לאפות למשל ביסקוויטים כי הם כבר גדלו, לצאת לפארק השעשועים, לשחק במשחקים שונים, לקרא סיפור יחד ועוד. הפרס לא חייב להיות משהו שקונים אותו. חשוב מאוד להדגיש לילדים שהפרס ניתן להם על המאמץ, התהליך שעשו בשינוי התנהגותם.

יצירה מקורית שלי לסימון ושיקוף התנהגויות

להסברים מפורטים היכנסו לכאן.

סיכום

ממליצה להיכנס לדוגמאות לטבלאות התנהגות, שם הבאתי בפניכן דוגמאות רבות כולל רעיון נהדר שלי, ליצירה שתוכלו להכין יחד עם הילדה/ילדים שלכן ודרכה תוכלו לסמן התנהגויות מס' רב מאוד של פעמים.
בעזרת כלי זה של טבלת התנהגות, תוכלו לראות שינוי משמעותי בהתנהגות הילדים ואת האושר בעיניהם כאשר הם מצליחים, ממלאים את הטבלה שלהם…

כמובן, תוכלנה לבחור כל דרך שנראית לכן. העיקר שתקפידו על הדגשים, הנהלים וההנחיות ותכינו טבלאות כיפיות ונעימות לכן ולילדיכן. לא צריך לרכוש חומרים מיוחדים, השתדלו להשתמש במה שיש לכן בבית וליצור יצירת התנהגות שימושית ביותר.
כך, לדוגמא, במקום שהמגנטים יונחו סתם כך על המקרר/על הדלת סוף סוף יש לכן מה לעשות איתן…
זו יצירה כמעט ללא עלות, רב שימושית המתאימה לילדים בגילאי 3-8 ויש לה תוצאות מוכחות.

💜מאחלת לכן ולילדכן הצלחה והרבה הנאה. ותזכרו שזה רק כלי, אמצעי, ולא מטרה בפני עצמה.💜

לקריאה נוספת

הצטרפי לשיחה