רעיון למחזור קופסאות נעליים
כשחיפשתי רעיון ליצירה לחופש הגדול, מצאתי רעיון מקסים והחלטתי מיד לעשות אותו עם ביתי (כשהייתה בת 8). אהבנו את זה מאוד מאוד, השתמשנו בחומרים שהיו בבית – וכמעט הכל ממוחזר!! היצירה לקחה לנו מס' שעות עבודה מהנות = יום בחופש הגדול שנוצל כראוי… דרכה הילדה חיזקה כמה מיומנויות חשובות (דמיון ויצירתיות, מוטוריקה עדינה, כישורי שפה- כתיבת תסריט, ועוד ועוד) אז זה בהחלט רעיון המשתלם מכל הבחינות!
חומרים נדרשים להכנת התיאטרון
- קופסת נעליים
- דבק
- סלוטייפ
- נייר עטיפה, בריסטולים, דפים, מדבקות וכד' לעטיפת, קישוט הקופסא והכנת הבובות
- שיפודים
- מספריים
- סכין יפני
- פנס לשדרוג תיאטרון הבובות
איך מכינים את התאטרון בובות?
- לוקחים כמה דקות של מחשבה, כדי לתכנן את המופע שלנו. על מה אנחנו הולכים לדבר? אפשר להמציא סיפור/עלילה חדשה ואפשר להמחיז סיפור קיים כבר. אפשר להיעזר בשלל הסיפורים המופיעים בקטגוריית סיפורים ומשלים.
- לאחר שחשבנו על הרעיון לסיפור, נחשוב איך נקשט את הקופסא מבחוץ, איזו תפאורה צריכה להיות לנו? אילו בובות? כמה? וכו'
- עוטפים את קופסת הנעליים מבחוץ בנייר עטיפה שרוצים או שצובעים אותה עם גואש/אקריליק.
- בחלק הצדדי החיצוני והארוך של הקופסא, חורצים בעזרת סכין יפני פס לאורך. ראו בתמונות למטה. דרך הפתחים הללו, נעביר את שיפודי הבובות שלנו.
- אני בצעתי עוד 2 פתחים כמו חלונות בקיר החיצוני של התפאורה (שזה למעשה בסיס קופסת הנעליים המקורית). דרך הפתחים האלו הכנסתי אור לאזורים המוארים בתיאטרון… במקומות בהן הבובות "מדברות". כך האזורים בהם הבובות לא פעילות בסיפור יהיו חשוכות.
- את המכסה של הקופסת נעליים, אל תחתכו ואל תהרסו.. השתמשו בה להמשך התפאורה שלכן ולסגור את התיאטרון בסיום המופע לשמירת הבובות והציוד הנלווה…
- לאחר שעטפתן וחרצתן את הפתחים, מחזקים בעזרת סלוטייפ בעיקר במקומות החריצים, בפינות וכו'.
- כעת, עוברים לתפאורה הפנימית. עוטפים את כל החלק הפנימי של הקופסת נעליים בהתאם לתפאורה שבחרנו. אצלי למשל, הילדה בחרה להמחיז סיפור שהמציאה המתרחש בזמן שקיעה ביער. לכן עטפנו בעזרת ניירות עטיפה את כל החלק הפנימי בצבעי יער: ירוק לדשא, חום לאזורי חול/אדמה מעט כחול לנחל, והקיר האחורי (זה שבו יש את הפתחים להכנסת האור) הדבקנו נייר עטיפה בצבעי אדום צהוב – המהווה את השמיים – בשקיעת השמש.
הכנת הבובות
בסיפור שהבת שלי המציאה, מופיעות ארבעה דמויות: אריה, דוב, שועל וינשוף על עץ. העלילה מספרת על חיות שכעסו אחת על השניה ובסוף השלימו. ולכן:
- ציירנו את ארבעת הדמויות המופיעות בסיפור פעמיים (למעט הינשוף): פעם אחת עם פנים זועפות/כעוסות/נעלבות, ופעם שניה עם פנים שמחות. השתמשנו בדף בריסטול.
- הילדה נעזרה במדבקות כדי לצייר את האריה והדוב. (היא הניחה מדבקה מתחת לדף הבריסטול ועברה על הקווים שראתה. את השאר עשתה בעצמה ואני עזרתי לה לסדר, לעבור על הקווים לצבוע וכו'. את השועל והינשוף ציירתי, ויחד צבענו. כדי לצייר ולשכפל את הציורים אפשר להיעזר בשיטה שלי להעתקת ציורים. יש לשים לב שצריך לצייר את הדמויות כמו במראה. כדי שכשנדביק אותן, יצאו אחת מחת לשניה במדויק (עד כמה שאפשר. למשל , האריה כשהוא עצוב, הזנב שלנו למטה, כשהוא שמח הזנב שלו למעלה… וזה בסדר גמור ככה.)
- לאחר שציירנו וצבענו את הדמויות הדבקנו אותן על גבי שיפוד עם סלוטייפ. עטפנו אותן טוב כדי לחזק אותן. היעזרו בתמונות כדי לראות איך הדבקנו.
- זהו, הדמויות מוכנות, התיאטרון מוכן, אפשר לכבות אורות ובעזרת פנס להאיר את התיאטרון, ולהתחיל במופע כשכל בני המשפחה מרוכזים יחד…
- תיהנו!
לסיכום
זהו רעיון ליצירה מאוד מעניינת ויצירתית נקרא לזה ככה… כל אחד יכול להמציא איזה סיפור רוצה לאיזו תקופה. ולהמחיז את זה… אפשר להשתמש באותה תפאורה להמחזת סיפורים שונים המתרחשים באותו אזור.. למשל , בסיפור הזה אפשר להמחיז סיפורים שונים מסדרת היער הקסום.. ואם עושים נוף/תפאורה של בית, אפשר להמחיז סיפורים רבים מאוד הקשורים לבית… דרך המשחק/סיפור הזה אפשר לרכוש כלים ומיומנויות שונות לחיים… מוסר השכל מהסיפור, מהחוויה עצמה הן של הצפייה בהצגה והן בהכנת התיאטרון, ועוד ועוד…
תיהנו!!