3 משחקים חשובים לעידוד ילדים לעמידה במשימות גבולות ושליטה עצמית
3 משחקים כיפיים בעלי יתרונות חשובים בעיקר בהתפתחותם המוטורית והקוגניטיבית של הילדים. המשחקים מתאימים לגילאי גן ועד כיתה ב.
אמא מה את רוצה? – ?Maman que veux-tu
משחק מקסים אותו הרבינו לשחק בילדותנו בצרפת. בביתי הוא משמש כאחד המשחקים הקבועים בעיקר לשבתות הארוכות של הקיץ, בחופשות ועוד.
המשחק מעניין ומהנה כיוון שמאפשר לגוון את המשימות והמטלות לפי הרצון והחשק של הילדים ובהתאם למרחב ולזמן בו משחקים.
למשחק יתרונות רבים:
- עידוד הקשבה ויישום משימות והנחיות
- התפתחות מוטורית כגון: שיווי משקל, חיזוק חגורת גב כתפיים ועוד בהתאם למשימות הנתנות
- תחרותיות – כישורים חברתיים
- שליטה עצמית
- כמו כל משחק, גם משחק זה מאפשר ומפעיל רגשות
- דרך חוויתית לשינון וחזרה על החומר הנלמד בכיתה
- אתגור מחשבתי
- ועוד
כללי המשחק
- בוחרים: נקודות התחלה וסיום, ומנחה למשחק.
- המשתתפים נעמדים בנקודת ההתחלה וקוראים לעבר המנחה "אמא (אם האמא היא המנחה, אחרת מתאימים כמובן לפי שם המנחה) מה את מבקשת"?
- האמא משיבה ונותנת משימה לביצוע.
- המשתתפים צריכים לבצע את המשימה. מי שלא מבצע בזמן שנתנה האמא או שלא מצליח חוזר לנקודת ההתחלה.
- כך חוזרים על המשחק עד שאחד המשתתפים מגיע לנקודת הסיום.
- הערות חשובות למשחק:
חשוב להתאים את המשימות לגיל והתפתחות הילדים וכן לגוון במשימות. לתת משימות ספורטיביות, תנועתיות, משימות של שקט ורוגע, למידה.
אסור למנחה לתת הנחיה לחזרה לנקודת ההתחלה. לנקודה זו המשתתפים חוזרים רק אם לא בצעו את המשימה שנתבקשו.
מותר למנחה לבקש משימות של צעדים אחורנית ( כל עוד שלא מחזיר אותם לנקודת ההתחלה) סיבוב חופשי במרחב המשחק וכד'. לאחר ביצוע המשימה עליהם לחזור לנקודה בה עמדו קודם. - דוגמאות למשימות: להתקדם 2 צעדים קדימה, לחזור צעד אחורה, לקפוץ על רגל אחת, להסתובב במקום, ללכת במרחב בלי לדבר, להכין מרק, תה, לקרא ספר ולהתקדם (כמובן בכאילו)… להגיד בעל פה את סדר הא-ב , או באנגלית סדר ה abc. לומר שם של חיה המתחילה באות …, לבקש מהמשתתפים לחזור על משפט שתתנו להם, לתת תרגיל בחשבון שיפתרו בעל פה, לזהות רגש לפי הבעות פנים ועוד. המשתתף הראשון שיתן פתרון יתקדם צעד. תוכלנה להמציא משימות שתרצו בהתאם למה שאוהבים הילדים.
- זהו. תיהנו!
המלך אמר
משחק דומה למשחק הקודם " אמא מה את מבקשת" אך בשינוי קל.
על המשתתפים לבצע את ההנחיות רק כאשר המנחה (המלך) מקדים את תוארו להנחיה שנותן להם.
כלומר, כדי שהמשתתפים יצייתו להנחית המנחה – המלך – עליו לפנות אליהם כך: "המלך אמר ש…. ". חשוב גם כאן להתאים את המשימות למיקום המשחק ולאופי המשתתפים ולגוון ביניהן.
כאשר המנחה פונה למשתתפים במשימה תוך שהוא משמיט את תוארו כגון אומר להם רק: " לעצור" ולא פונה אליהם באמירה: "המלך אמר לעצור", אזי המשתתפים לא צריכים להקשיב להנחייתו. אם משתתף ביצע את ההנחיה על אף שהמנחה לא אמר "המלך" הוא נפסל, ועליו לחזור לנקודת ההתחלה.
המנצח הוא הראשון להגיע לנקודת הסיום.
ים יבשה
משחק מקסים המתאים לילדים בגילאים שונים תוך התאמת רמת המשחק למשתתפים. מטרתו העיקרית (חוץ משמחת החיים שהווא מביא כמובן) היא עידוד הקשבה ומילוי הנחיות. בכך הוא אחד המשחקים הטובים להסברת חשיבות הגבולות לילדים.
מהלך המשחק:
ההורה מגדיר אזור שיהיה ה"ים" ומסביבו נמצאת ה"יבשה". אפשר לסמן בכל דרך שרוצים כגון: להשתמש בריצוף הקיים, לפזר חישוק לכל ילד כך שהחישוק יהיה הים והשטח מסביבו היבשה. וכן הלאה.
ההורה יתן הנחיות להיכנס לים/ליבשה והילדים צריכים לבצע ולהיכנס לשטח המבוקש. בכל פעם ההורה נותן הנחיה אחרת ומעלה את מהירות הבקשה. הילד שלא הספיק/לא ביצע את ההנחיה נפסל.
לרעיונות נספים היכנסו:
תעסוקת ילדים בחול המועד
איך להעביר את הזמן עם ילדים
משחקי ילדים של פעם