זמן קריאה: 2 דקותסיפור- משל עם מוסר השכל חשוב לחיים כולל רעיונות והצעות לדיון עם ילדים ופעילויות סביב הסיפור.

סיפור עם מוסר השכל לחיים

היה זה בתחילת האביב. פרפרים עפו מפרח לפרח. פרפרים בשלל צבעים. השמש חמימה ונעימה. והילדים בחצר נהנים מההפסקה. משחקים, אצים ורצים. אחרים מקפצים ויש הרודפים אחר הכדור ומוסרים אותו אחד לשני. צלצול! כן, זה הזמן לעצור את המשחקים ולהיכנס לכיתה חזרה ללימודים.

גם אברהם פנה לחזור לכיתתו יחד עם חבריו. בעודו רץ לכיוון המבנה, עף לידו פרפר יפה כנפיים. ומיד עברה במוחו מחשבה זדונית במעט: "אעשה תרגיל קטן למורה הזקן שלנו חחח. אתפוס את הפרפר בכף ידי ואשאל אותו האם הפרפר שבידי חי או מת. ונראה אם הוא חכם באמת…". ממחשבה למעשה. בזריזות הצליח אברהם לתפוס את הפרפר בכף ידו וחזר לכיתה. בעודו נכנס, תכנן את המהלך: אם החכם יאמר שהפרפר חי, אמחץ את הפרפר וימות. ואם יגיד שהפרפר מת, אפתח את כף היד והפרפר יתעופף לו…" כך חשב לעצמו. ולא העלה בדעתו את האופציה השלישית שהעלה בפניו המורה הזקן והחכם…

תשובה לחיים

"המורה המורה" קרא אברהם.
"כן אברהם מה קרה?" שאל המורה.
"המורה, יש לי ביד פרפר שתפסתי בחצר. יאמר לי כבודו האם הפרפר חי או שמא מת?
צחק החכם הזקן ואמר: "אין הדבר תלוי אלא בך. אם תרצה להחיותו, יחיה הפרפר. אך אם תבחר להמיתו, ימות הפרפר. הכל תלוי בך".

נבוך הילד מתשובתו המחוכמת של מורו, פתח את ידו ונתן לפרפר לעוף חזרה.

"ילדים" אמר המורה החכם, האם הבנתם את המסר? האם למדתם מוסר ממה שקרה עכשיו?" שאל את תלמידיו.
ואת השאלה הזו אשאל גם אני אתכן…

סיכום ומוסר השכל

אני מניחה שהתשובה לשאלת הרב פשוטה וברורה לכל…. כן בידנו הדבר. יש בכוחנו לעשות הרבה. אם נרצה לשנות – נשנה. אם נרצה להצליח – נצליח. ואם נרצה להתמסכן – נהיה מסכנים. אם נרצה להפסיד – נפסיד על בטוח.

כח הרצון הוא כח חזק כל כך. רצון אותיות נוצר. ואם נרצה באמת בע"ה נצליח ליצור זאת!

הצעות ורעיונות לדיון ופעולה:

  • מה אתם עושים בהפסקה?
  • האם גם אתם הייתם תופסים פרפר ביד?
  • האם הילד פעל בחכמה?
  • לפני שנותנים את תשובת הרב, אפשר לתת לילדים לנסות לנחש אופציה נוספת או לומר מה הם היו משיבים לילד לו הוא היה שואל אותם האם הפרפר חי או מת?
  • ציירו ציור אביבי כראות עיניכם
  • בעונת האביב, צאו לחצר, לגינה וחפשו פרפרים.. ולא – אל תתפסו אותם.. רק התבוננו בהם. הביטו בצבעיהם, במעופם, בפרחים המושכים אותם אליהם. מה אתם מרגישים?
  • תארו את הפרפר בכל דרך שהיא (ציור, פלסטלינה, כתב וכו')
  • מה אפשר ללמוד מפרפרים בכלל? בהזדמנות זו אפשר ללמד אותם על חיי הפרפרים… וכיצד פרפר הופך לפרפר…
  • הייתם רוצים גם להיות פרפר? אם כן, ואם לא, הסבירו למה…

לקריאה נוספת:

תזכרו – ביד כל אחת מאתנו תלוי הדבר….

הצטרפי לשיחה